måndag, januari 05, 2009

Och starten på ...

Ja, får vi ett nytt live och en ny omvärld nu för att vår tidräkning säger att det är nytt år? Eller är det lite som att fylla år, även när man fyller jämnt som 18 och 50. Man vaknar inte och känner "oj vad spännande är det så här att vara ett år äldre"? för det skiljer ju fortfarande bara en natt mot kvällen innan. Det ända vi kan känna är sånt vi har skapat själva, och det kan ju i sig vara trevligt. Och när året börjar med krig i Gaza vet man inte om man vill vara vidskeplig iår.

Annars slår jag hårt på att vi borde byta plats på jul och nyår, (på samma sätt som jag tycker att vi borde byta vårt 10-tal system mot ett 12-talsystem). Nyår borde ligga den på den kortaste dagen på året, eller längsta för dom på andra sidan jorden, alltså den 21 dec. Jul borde istället flyttas fram till där nyår är idag, runt den 7-10 jan om man då även vrider på året. Det skulle ge mer garanti till snö och kyla på nyår, största sannolikhet i alla fall ge det ena.

Mitt jullov har också gett mig tid, så nu är jag klar med första halvan av broderiet till min bindmössa: (jag glömde kalkerpapper i Lund så jag kan inte forstätta, jobbigt)

3 kommentarer:

  1. Oj va fint!

    Jag tog en eftermiddagslur. Och fick ett sms som jag inte orkade vakna för att läsa. Då drömde jag att du kom in i rummet för att visa att du faktiskt skickat sms:et och att jag kanske borde ha läst det. Men det var från Julia. Så kan det gå. God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  2. Tycker du verkligen vi borde ha 12-talssystem? Det går ju att dela på en en himla massa sett, men det blir ju svårare att räkna på fingrarna...

    SvaraRadera
  3. hha, vi är ju inte grottmänniskor

    SvaraRadera