måndag, maj 04, 2009

Maskeradbals mask

Vet ni vad? Jag ska gå på maskeradbal :) Och då kan man ju inte köpa en standard tråkig mask utan man vill ju göra den själv. Jag har tagit en färdig mask i papp från panduro, som visserligen var rätt snygg, som en fjäril. Sedan har jag kapat bort både upptill och nertill på vänster sida, så att jag också fått en spets upptill. Sedan har jag med pappmaché lagt till massa upptill på höger sida.

Den stora missen låg i färgen, hade köpt massa småtuber billig färg vilket jag trodde var akrylfärg, men det var akvarellfärg på tub. Så alla färger utom den svarta blekte jättemycket och även den blev alldeles matt. Dessutom var ag tvungen att lägga på ett fett lager av helt outspädd färg för att det skulle täcka. Men det blev bra tillslut, bara jag inte spiller vatten på den...

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade hit av en slump då jag letade på nätet efter en förklaring över hur man syr i en dragkedja till ett kuddfodral på smidigaste sätt. Har du möjligen något tips?

    MVH Jessica

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nog det är enklast att sy i dragkedjan allra först, innan du syr ihop tygbitarna. Har du sytt några dragkedjor innan? Det som är viktigt att tänka på är att man ska använda dragkedjepressarfoten (tänk på att flytta nål-positionen till sidan) om din symaskin har en sådan, alltid prova kedjan direkt efter man sytt den så man inte sytt för nära. Samtidigt vill man sy så när som möjligt för att det ska bli så snyggt som möjligt. För att få snygga ändar kan man, när man sedan lägger ihop tygerna, sy lite förbi dragkedjan en bit (ca ½ cm) innanför och här fästa ordentligt. När man sedan vränger kommer det se ut som kedjan kommer ut innefrån kudden, tygerna så att säga sluter om kedjan innan den tar slut. En sak till, se till att ha en tillräckligt lång kedja som går längs en hel sida, även om fodralet går att vränga med mindre så måste du kunna få in kudden och detta är mycket svårare än man kan tro med för kort dragkedja. Egna erfarenheter ;)

    Lycka till!

    mvh Fia

    SvaraRadera