måndag, april 25, 2011

Återvinning av underkläder del 3

Nu är det dags att mäta ut storleken. Eftersom Jag inte har några byglar spänner jag resår hela vägen runt, inklusive kupan. Jag tar helt enkelt ett resårband och spänner runt mig för att se hur mycket som behövs för att de ska spänna lagom, sen tar jag till lite extra eftersom spännet sitter fast i resåren ändar. Innan jag syr på resåren så passar jag också ut tygets bredd, den "uppsnittade" trosan (se förra inlägget).

När jag syr på resåren så använder jag "tre=sicksack", dvs symaskinen syr tre stygn innan symaskinen vänder varje gång. För att få resåren att sitta bra så börjar man mes att nåla ihop mitten på resåren med mitten på tyget och nåla fast ändarna. Sedan tar man mitt emellan nålarna på resåren och mitt mellan nålarna på tyget och nålar där. Man fortsätter så nåla mitt emellan för att resåren ska spännas jämnt. När man syr så drar man lite hela tiden så att resåren blir lika lång som tyget precis där man syr.

1 kommentar:

  1. men shit va fiffigt!! Kul att du har lagt upp hur man gör!!
    /Malin

    SvaraRadera