måndag, juni 23, 2008

Folkdräkten och magsjuka


Ja, här är den! Tog det sista stygnet på natten innan midsommar kl 1. Tänkte publicera den redan på midsommardagen men ni vet ju hur det kan gå... (Obs! särken, alltså skjortan jag har under, är ett lucianattlinne. Den riktiga särken har jag inte gjort än för den tar längst tid. Innan jag gör den har jag tänkt att göra hättan och väskan som jag också har kvar. Dessutom fick jag lära mig att kjolen är för lång så den måste jag korta)

Det nyaste är nu att jag är magsjuk. När jag vaknade i morse hade mamma spytt hela natten och under dagen har jag kännt det långsammt komma, jag som hade tänkt göra massor idag, nu har jag knappt orkat sitta vid datorn. Jag har haft tur och bara spytt en gång och det för drygt en timme sen, jag hoppas verkligen inte det kommer upp mer. För jag måste verkligen bli frisk. På torsdagkväll ska jag och resten av Gräsrotsorkestern och en trubadur som heter Nova ut på miniturne, inte kul varken att vara sjuk då eller smitta dom i bilen. Dessutom skulle vi repa på onsdag men njag tror inte jag vågar att riskera att de blir sjuka.

4 kommentarer:

  1. Det ser ut att vara ett gediget arbete, gratulerar! Vad är det för dräkt?

    SvaraRadera
  2. Den är "Inlands Norra Härad", En bohusdräkt, (inlands kommer av att det är landet innanför öarna). Själva västen kommer från Askeröarna som ligger mitt emellan den stora ön Orust och Stenungsund på fastlandet, det finns nämligen även en annan västvariant som är vit och kommer från Jörlanda strax söder om Stenungsund (båda kallas Inlands norra härad)
    Kul att du är intresserad!

    SvaraRadera
  3. Det är alltid intressant med andra som syr dräkt! Det verkar ju annars rätt ovanligt nuförtiden, tyvärr

    SvaraRadera
  4. Hej Fia,

    Du har gjort ett fint jobb tycker jag!

    Det är svårt att se om kjolen är för lång - Du skall ha foten fri, dvs. den skall gå ungefär till ankelknölen. Du har skott upp den, inte fållat den?

    Däremot tycker jag livstycket (väldigt fint broderat!) ser lite för långt ut, det "bubblar" lite i sidan. Enklast är att dra upp det en aning (korta axelbanden), men Du får ta upp lite under armen och göra ärmhålet lite större. (Förresten, det heter livstycke för tjejer - väst är för killar.) Men det är svårt att säga säkert från en bild.

    I alla fall är Du jättefin i dräkten!
    Ännu finare blir Du förstås när Du är klar med bindmössan!! ;-))
    Det blir fint med grön bindmössa till blå kjol och rött livstycke - färgerna kommer igen i kjolsäcken!

    Bindmössor:
    http://www.draktportalen.se/bohuslan-2-kv-huvudbonad.htm
    http://www.draktportalen.se/bohuslan-4-kv-huvudbonad.htm
    http://www.draktportalen.se/halland-10-kv-huvudbonad.htm
    (jodå, jag har gjort alla tre)

    Ingela

    SvaraRadera