söndag, juli 20, 2008

Medeltidsdagar, there I was.

Dagen innan var den klar, och i fredags var jag där. På Kungahälla medeltidsdagar i Bohus fästning. Helt klart värt det, att åka dit i vanliga kläder hade tagit stor del av upplevelsen.

Kommentarer om klänningen: det blev knappar på den gula klänningen ändå, det visade sig att den satt så snävt så jag behövde bara öppna ca 15 cm från halsen och ner, och då behövde jag bara sy 6 knapphål, och att klä knappar visade sig vara riktigt kul. Sen sitter inte överklänningen perfekt på bilden, det är självklart så att det svarta går upp på båda sidor, det blåa tyget har bara vikt sig inåt på höger sida.

Tänker inte berätta om allt som hände där men lite kuriosa tänkte jag bjuda på. Bohus fästning som förövrigt firar 700 år iår lät byggas av Haakon V Magnusson, även kallad Haakon Hålägg för hans långa ben. Denna Haakon var den norske kungen men är även min släkting, rätt många generationer bakåt. Att jag inte är någon norsk prinsessa beror dock inte enbart på danskar och andra som erövrade Norge utan på att han fick en oäkta dotter, en Agnes, som visserligen var erkänd av sin far och senare fick agera foster mamma åt Haakons barnbarn, hennes systerson Magnus Eriksson vars fru/drottning är mer känd: drottning Blanka. (han blev både kung i Norge och Sverige) Men jag är då släkt med hans moster inte med honom...

1 kommentar:

  1. vem var finast klädd av amanda, isak mig o emil då? om du skulle rangordna?

    SvaraRadera