söndag, oktober 12, 2008

Vanten är klar!

Men jag sköter mig dåligt. Den var klar redan i torsdagsnatt. Det var slöjdcafé igen. Fina grejer, slöjd is the shit. Jag lärde mig hur jag snörpte ihop det på slutet, men det var rätt logiskt. Så nu får jag göra en till. Eller flera, eftersom jag sitter på matteföreläsningarna och binder (fungerar väldigt bra, det håller igång hjärnan lagom mycket så att man hänger med vad han säger hela passet utan att dåsa till) har hittills tre (enbart killar...) bett om att jag ska göra ett par till dom. Får se om jag pallar.


Sen har jag en ny underbar idé. Matematisk konst!! Man tar snygga samband och funktioner och gör om detta till väggbonader och kläder. Jag har en plan på en primtalsrandig kjol jag skaffade tyg till igår, och min blivande fondvägg ska få prydas av de hyperblerna, enhetscirkeln och hyperblernas asymptoter (se bild). Jag älskar det ordet, asymptot. "arctan(x) asymptotar sig mot pi-halva och minus dito".

5 kommentarer:

  1. hur ser primtalsrandigt ut? en centimeter, två, tre, sju, elva, tretton?
    Om det är förköpt tyg måste rimligtvis redan mönstret vara på. alltså har någon annan redan kommit på idén och till och med sålt den...?

    SvaraRadera
  2. I det här fallet har jag tänkt att sy ihop ränderna själv. Men det kanske vore nått att tjäna på. Får söka patent eller copyrighta den.

    SvaraRadera
  3. Hur ska den primtalsrandiga kjolen funka? Ska det vara ränder som återkommer i primtalsintervaller?

    SvaraRadera
  4. Oj, det hade ju Emma redan frågat:P

    SvaraRadera
  5. Ja fast du Emanuel är klok, precis så ska den vara randig =D

    SvaraRadera