söndag, april 13, 2008

Små viktiga detaljer

Igår sydde jag till 1 på natten. Sen när mamma såg det nu på morgonen hade jag tydligen missat massa saker... Men det jag fick gjort var iaf att sy i dragkedja och linning på Fru J:s kjol. Bilden, den visar inte så mycket men man ser dragkedjspressarfoten som verkar vara alldeles för okänd för dess mångfalldhet. Min favorit pressarfot för tillfället faktis, bra till mycket mer än dragkedjor, fållar och allt möjligt!

Sydde även ut kjolen, den var ju lite förstor när jag provade den. Lite mer arbete, har jag ju verkligen tid med (hm...) men det är inte annat att göra. Och nu har mamma sytt ihop den klänning som vi själva inte hinner, Aglajas motsats i pjäsen och själklart är det en svart klänning som annars blir nästan lika dan. Får prova den imorgon.

Det som dock tog tid igår var den gröna jackan till Fru J. Hade hoppats att bli klar med den denna helgen men det ser mörkt ut. (Jag har som tur var bara ett mindre viktigt prov denna vecka som nu kommer så jag har mycket tid på vardagarna nu). Det som strulat var skörtet. Sy ihop polyester-foder med sammet verkar vara bland det värsta man kan göra. Det drog sig, när jag sydde från ena hållet kom fodret på 1cm utanför kanten, när jag sydde från andra hållet försvann allt foder åt andra hållet och det vara bara några mm kvar. Den ända lösningen var att nåla skit-tätt. Hämskt. Trött var jag också.

Sydde även på infodringen för knapparna. (det var där det blev fel som jag nämnde i början, men jag behöver bara ta upp i ändarna där jag har sytt ihop den med skörtet och där kragen ska fast)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar