lördag, mars 22, 2008

Klänningen växer till sig

Idag har jag (igår enligt datumet men min mentala dag pågår tills jag har somnat för natten börjar när jag vaknar på morgonen, alltså är det fredag nu) sytt på kjolen på livstycket. Jag sydde den igår, men det gick fort och utan incidenter så jag tyckte det inte var lönt att skriva om det. Även den sömnaden idag gick smärtfritt. Jag sydde inte fast den i livstyckets foder även om jag funderade på det för vi kommer inte ha något foder till kjolen som det ser ut nu eftersom inte det rosa tyget räckte. Just nu har jag en rätt ful ljuslila kjol som går ända upp i midjan och är lite kort som underkjol men hon som ska spela Aglaja och därmed ha klänningen har inte provat den. Vi får se hur det blir när påsklovet är slut och klänningen förhoppningsvis är färdig.

Som synes på bilden har jag även sytt draperingen, jag har fållat den gjort vecken i kanterna och sytt med den när jag sammanfogade kjol och livstycke. Lite tricksigt och man önskade man kunde engelska bättre när man försökte begripa sömnadsbeskrivningen, eller att att de många bilderna också kunde vara tydliga och inte bara många... Man börjar iallafall se en helhet nu och jag tror konceptet med två sorters tyg blir lyckat, och bra att jag inte gjorde hela kjolen i det mönstrade tyget. Har även sytt ihop kragen som också blir i det mönstrade tyget och när jag provade med den så blev effekten tydligt.

Det som stoppat mig idag var att mamma inte hunnit byta ut den svarta tråden i overlocken. För vem orkar sicksacka på vanliga maskin när man inte behöver? Hon lovade att göra det imorgon.

1 kommentar: