fredag, mars 14, 2008

Nu ska den här bloggen bli sy-blogg!

Nu ska jag rycka upp mig och den här bloggen med rötterna och göra något vettigt av den. Jag kom fram till att det lättast sker om jag sätter ett tema på den och har något som gör att jag måste skriva hyffsat ofta. Det blev som så att om jag dokumenterar något med bloggen så blir det ju lika regelbundet som jag gör det här som ska dokumenteras. Så ända sen i julas ar jag tänkt att jag borde berätta om när jag syr min folkdräkt. För när jag började förra sommaren så hittade jag så otroligt lite på nätet om folkdräkter så mer borde finnas. Men västen/livstycket blev jag klar med strax efter jullovet:
Så den är ju klar, men det finns ju många delar kvar på dräkten, kjol, förkläde, hätta, väska, strumpor, på dräkten så är Indlands Norra Härad, från Askeröarna (som ligger mellan Stenungsund och Orust). (det finns även i vitt och då är den från Jörlanda). Så dessa kommer jag dokumentera här :D. Nu har jag dessvärre inte tid att sy på den för jag ska sy två, kanske tre, klänningar till vår slutproduktion i skolan. Vi sätter upp Idioten av Dostojevskij om 7 veckor. Så hur jag ska hinna sy det vet jag inte men här är tyget och mönstret till Aglaja:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar